Projecten
Historische rondvaarten Drie Gezusters [2024.]
De gebroeders Van Dongen hebben in het najaar van 2023 de stichting Biesbosch Beleving overgenomen van John van Oosterhout. John was voornemend de Drie Gezusters in de vaart te brengen voor het faciliteren van rondvaarten. Helaas heeft hij wegens gezondheidsredenen doen besluiten zijn activeiten te stoppen.
Guus en Mart van Dongen hebben daarom de stap gezet om zich als vrijwilliger in te zetten om deze plannen te gaan voortzetten onder stichting Vrienden van de Biesbosch. Samen met een enthousiaste groep vrijwilligers van diverse leeftijden gaan zij zich inzetten voor het behoud van een waardevol stukje geschiedenis en het faciliteren van rondvaarten om zo deze kennis en ervaring te kunnen delen met het grotere publiek.
Houdt u de updates in de gaten.
Kunstwerk 150 jaar postbestelling [2021.]
Einde postbezorging Biesbosch 2020
Dit is het verhaal van mannen, die de post bezorgden vanaf 1896 tot 2020 in een roeiboot of kajuitboot.
Toen was er nog eb en vloed met een tij-verschil van twee meter. Met als startpunt de Oude Haven in Drimmelen voor 25 tot 4 adressen. Leendert van der Hoeven was de eerste postbode rond 1900.
Roeiend en zeilend in zijn simpele boot. In twee dagen 45 kilometer onderweg. Soms met 5 brieven verspreid over 25 adressen. Sliep in zijn boot of bij een boer.
Na 1973 verdween eb en vloed. Daarna werd de post bezorgd met een kajuitboot. In 2020 stopte de bezorging.
De onthulling werd verricht door Cees Schuller(95) nog oudst levende postbesteller.
Er werden drie postzegels uitgegeven.
[Rinus Rasenberg]
Biesbosch onder vuur: de voorstelling [2019.]
In 2019 werden deze voorstellingen opgevoerd ter gelegenheid van 75 jaar bevrijding.
Rasenberg schreef het script van en regisseerde de voorstelling.
1000 bezoekers werden per boot van 50 opvarenden naar de Hofmansplaat vervoerd.
Recensie carillon
Het groene theater toonde de verschrikkingen van de oorlog. Wraak nemende ongedisciplineerde Binnenlandse Strijkkrachten, geïndoctrineerde Duitse soldaten, die Hitler blijven gehoorzamen. Liniecrossers, die voorkomen dat een boer gefusilleerd wordt.
Het stuk is een tijdsdocument en eerbetoon aan het weinig bekende verhaal van verzetsmannen, de soldaten (de goede en de slechte) de boeren en
de karakterverandering van mensen in de oorlog.
Journalist Michiel Peeters
In de vaart brengen [2019.]
De rietaak, Drie Gezusters, ligt nog een kleine week in de Heregracht in Drimmelen. Daarna wordt ze verplaatst naar de oude haven van het dorp. Voor Restaurant ’t Voske. Reden: gisterochtend heeft de Stichting ter Behoud van de Rietaak de boot overgedragen aan Stichting Biesbosch Beleving om te gaan dienen als rondvaartboot. ‘Hier ligt ze maar stil en dat is zonde’
Restauratie de Witte Keet [2018.]
De Witte Keet
De Biesbosch is geen sprookjesbos. Eenmaal aan de overkant ervaar je de hardheid van het bestaan van bewoners van weleer: De Griendwerkers, Rietsnijders, Kooikers, Vissers en Boeren. Stichting Vrienden van de Biesbosch heeft zich ten doel gesteld: het herstellen en in stand houden van het cultureel historisch erfgoed aan de Overkant. Eerste aanzet: De restanten van de Witte Keet herbouwen tot een ruïne. Samen met Jan Reuser(eendenkooi) en vrijwilligers hebben we regelmatig de oversteek gemaakt naar de Overkant met de plunjezak vol koffie en brood.
Biesbosch onder vuur: de film
[2015.]
Biesbosch Onder Vuur vertelt het verhaal van Frank, een avontuurlijke jongen uit Werkendam. Hij doorkruiste met gevaar voor eigen leven de Biesbosch in een kano om insuline te halen voor zijn zieke zusje.
De film is gebaseerd op een boek van de onlangs overleden Cornelis Pieter van den Hoek, een van Nederlands hoogst onderscheiden verzetslieden uit de Tweede Wereldoorlog. Hij behoorde tot de 21 Line-crossers, roeiers die in opdracht van de Nederlandse regering informatie, mensen en goederen door de Biesbosch smokkelden.
Restauratie Amalia [2018.]
Amalia is een kleine aak waarvan er in de tijd van de griendwerkers, veel gebruikt werden in de Biesbosch. Deze kleine aken, ook wel sintelaak of roeieraak genoemd, werden in smalle kreken geboomd of geroeid waar ze werden geladen met gehakt wilgenhout of gesneden riet. Bij hoog water werden de aken naar breder/dieper water gevaren alwaar de lading werd overgeladen op grotere aken zoals de Drie Gezusters.
Het Biesbosch volk [2012.]
Documentaire over Griendwerkers en Rietsnijders, ooit werkzaam in de Biesbosch. Film over het raadsel van de plotselinge dood van een griendwerker. Tevens worden het harde bestaan van de arbeiders in dit spannend verhaal belicht.
Restauratie Drie Gezusters [2011.]
De rietaak is een schip, dat haar oorsprong vindt in het scheepstype Zandaak. Vanzelfsprekend is er in Nederland meer zand dan riet getransporteerd. Een variant is ontworpen en gebouwd om, zoals de naam terecht doet vermoeden, riet mee te vervoeren. Een lading dus, met relatief laag gewicht, en doorheen wateren, welke doorgaans weinig diepgang tolereren. Uitgangspunten die wel moeten leiden tot een op de omstandigheden toegesneden ontwerp. Tot omstreeks 1925 werden op de werfjes in Raamsdonksveer, Hardinxveld en Sliedrecht rietaken gebouwd. De schepen zijn tot eind zestiger jaren ingezet in de Biesbosch en langs de benedenrivieren. Daarna ontstond de periode, waarin ze hetzij tot schroot vervielen, of een recreatieve functie kregen.
Het schip is ontworpen als zeilend bedrijfsvaartuig. Bij gebrek aan wind, een situatie welke zich in de beschutting van de grienden ongetwijfeld veel voor deed, was bomen het alternatief. In de loop der tijd hebben diverse schepen de ontwikkeling via een zijschroef naar een ingebouwde motor gevolgd. Sommige aken hebben daarbij hun zeiltuig verloren om te worden gebruikt om riet en rijshout uit te vletten naar de riet- en houtheuvels.’
Lees meer
Download: Aankoop Drie Gezusters (Dorpskrant Drimmelen maart 2010)
Download: Restauratie Drie Gezusters (Dorpskrant Drimmelen september 2011)